Development Methodology

Our technologies are based on an agile development approach that combines innovation and efficiency to create customized solutions for our customers. By working closely with our partners, we offer the most up-to-date solutions on the market.

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Application development

Application development

In the Aftermarket business segment, we develop vehicle-specific suspension applications. We customize our technologies for each vehicle model.

System Developments

Our system developments offer customized solutions to meet the specific requirements of our customers. A broad-based development team accompanies each project in collaboration with the client. Thanks to a wide range of tools, we develop damper and valve systems, electronic components or software (low level/high level). An exemplary structure could look like this:

In-house developed tools

Our in-house developed tools are designed to fulfil the specific requirements and wishes of our customers in the best possible way.

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Damper Tool

Our Damper Tool enables the characteristic curves and adjustment ranges of a damper to be precisely matched to the requirements of the customer’s vehicle. Different setups are simulated and compared.

Tools for Real-world testing

Our headquarters in Fichtenberg acts as a modern production facility for our world-renowned coilover suspensions and suspension components. By combining virtual simulation and real-world testing, we offer customers reliable and high-performance products.

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Simulation methodology

Our virtual development methodology tools support customer projects from the initial idea to the finished product. We use cutting-edge technologies to ensure that customer projects meet the highest quality standards.

Advantages of a simulation

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Increased performance

Precise analysis of our products results in optimum material distribution. The product becomes lighter or gains strength, depending on the customer’s requirements.

Time saving

The customer benefits from efficient time savings as we can carry out virtual testing without the need for a physical prototype or vehicle.

Cost savings

The time we save reduces costs and allows us to use the resources we save elsewhere more profitably.

Improved product safety

Design errors are detected early and can be rectified without losses.

Sustainability

Accurate simulations give everyone involved a better understanding of critical design parameters, even in areas that are inaccessible with traditional measurement tools.

Sustainability

Thanks to our versatile simulation tools, we save a considerable amount of material, time, and kilometers – a clear advantage for everyone involved.

Tools for Virtual Simulation

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References

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Lamborghini Squadra Corse
To the motorsport references
Audi RS5 Competition
For reference
Rimac Nevara
For reference

   Lamborghini Corse Team

     Motorsport References

   Audi RS5 Competition

     OEM References

   Rimac Nevara

     Hypercars References

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Durchflussprüfstand

Unser Durchflussprüfstand ermöglicht eine präzise Analyse und Optimierung von Ventilen vor dem Einbau. Durch die Eliminierung von Störfaktoren wie Gasdruck, Reibung oder Leckage bieten wir eine detaillierte Prüfung der Ventile.
 
Testablauf
Das Ventil wird in den Prüfstand eingespannt. Eine Pumpe drückt auf Basis eines vordefinierten Volumenstroms* Hydraulik-Öl (identisch zu unseren Performance-Ölen im Stoßdämpfer) durch das Ventil.Das Ventil verursacht einen Widerstand, es kommt zu einem Druckabfall. Die Differenz des Drucks vor und nach dem Ventil ergibt die relevante Dämpfkraft.
*Die Hydraulik-Flüssigkeitl läuft mit einem linear steigenden Volumenstrom von 0l bis 40l pro Minute (max. 130 bar) durch das Ventil. Durch die kontinuierliche Steigung sehen wir, wie sich der Druckabfall ändert.

Objektive und subjektive Bewertung

Im Entwicklungsprozess legen wir großen Wert auf eine präzise Beurteilung unserer Produkte, um dem Kunden optimale Ergebnisse zu liefern. Mithilfe objektiver Datenanalysen und subjektiver Fahreindrücke geben wir dem Produkt den letzten Schliff.
 
Objektive Bewertung
Mithilfe eines Fahrversuchs und Datenlogging verschaffen wir uns ein Bild vom Zusammenspiel des Fahrzeuges und des entwickelten Produkts.
 
Subjektive Bewertung
Aufgrund der Vielzahl unserer Anwendungsentwicklungen und jahrelanger Berufserfahrung in OE-Projekten wissen wir, worauf es bei der subjektiven Bewertung eines Dämpfersetups ankommt.Wir evaluieren unsere Entwicklungsarbeit sowohl datenbasiert als auch auf Basis realer Fahreindrücke.

Dauerlaufprüfstand

Um die langfristige Zufriedenheit unserer Kunden zu gewährleisten, führen wir umfassende Langzeittests mithilfe servohydraulischer Prüfanlagen durch. Damit stellen wir sicher, dass unsere Fahrwerkslösungen auch bei intensiver Nutzung voll funktionsfähig bleiben.
 
Straßenanwendungen
Für Dämpferentwicklungen in Straßenfahrzeugen nutzen wir eine Prüfanlage der Firma Schenk. Es können bis zu vier Prüflinge zeitgleich geprüft werden. Der Hydraulikzylinder erreicht eine Geschwindigkeit von bis zu 1,75 m/s bei einer Nennkraft von 40 Kilonewton.
 
Motorsport/Offroad
Im Motorsport- und Offroad-Bereich benötigen wir eine größere Absicherung der Produkteigenschaften.Wir setzen auf einen Sonderprüfstand der Firma Inova. Erreichbare Geschwindigkeiten liegen bei über 7 m/s und maximal 300 mm Hub (Nennkraft bei 100 Kilonewton). Es werden Hydraulikzylinder, ein Pumpenaggregat und Druckspeichereinheiten benötigt. Während Peak Anregungen liefert das gesamte Powerpack Anregungen bis zu 1.200 Liter Hydraulik-Öl pro Minute. Die Leistungsaufnahme des Motors liegt bei über 120 kW. Dieser Prüfstand wird neben dem Dauerlauf auch für die Bewertung der Akustik und Geräuschanalyse genutzt. Der Kunde profitiert von maximal zuverlässigen Produkten.
 

Der Fahrdynamikprüfstand

Mit einem Fahrdynamikprüfstand des BAR-Honda-F1-Teams positionieren wir uns als innovativen Vorreiter und wertvollen Entwicklungspartner innerhalb der Fahrwerksbranche.

Unser erfahrenes Team aus Ingenieuren und Technikern nutzt den Prüfstand, um Fahrwerksparameter (z. B. Aufbauresonanz-Frequenzen, Dämpfungsgrad, Nickverhalten, Aufbaubewegungen, dynamisches Fahrzeugniveau und Radlastschwankungen) gewinnbringend auszuwerten.

Magnetkreissimulation für elektromagnetische Ventile

Wir prüfen eine elektromagnetische Baugruppe auf magnetische, elektrische und mechanische Eigenschaften. Anschließend wird dies in ein vereinfachtes CAD-Modell übertragen.

 

Unser Ziel ist, ein mechanisches Ventil um einen Elektromagnet zu erweitern. Hierfür schicken wir mithilfe einer Spule Strom in das Bauteil. Es entsteht ein Magnetfeld, das Pole ausbildet. Diese Pole ziehen einander an. Mit der Software JMAG erstellen wir einen digitalen Zwilling. Dadurch können wir vorhersagen und verstehen, wie die Energieumwandlung zur Kraft stattfindet.

 

Wir fügen dem digitalen Modell Daten über das Material, die geografische Lage des Materials und die Art des Bauteils hinzu. Das gibt uns Aufschluss darüber, wie sich das Material beim Durchdringen von Magnetfeldern verhält. Wir machen die Simulation mithilfe physikalischer Gesetze berechenbar.

 

Zur Prognose findet die sogenannte Diskretion statt. Das große, komplexe Gesamtmodell wird in kleine, weniger komplexe Teilmodelle aufgelöst. Jedes Teilmodell kann individuell berechnet werden und berücksichtigt die Daten der anderen Teilmodelle. Dadurch lokalisieren wir schneller Probleme.

Aus der Summe der Berechnungen bestimmen wir, wie sich die Teilmodelle gegenseitig beeinflussen und auf das Magnetfeld reagieren. Zum Schluss erfolgt das Post-Processing und die Validierung. Wir bereiten unsere Erkenntnisse auf und geben dem Kunden Handlungsvorschläge auf Basis der errechneten Daten.

Tool zur Simulation:

JMAG

Strömungssimulation (CFD)

Der Begriff CFD steht für Computational Fluid Dynamics. Es werden strömungsmechanische Herausforderungen näherungsweise gelöst. Das Programm untersucht und visualisiert technische Abläufe innerhalb eines Bauteils.

 

Um die Durchfluss-Druck-Kurve eines Druckstufen- oder Zugstufenventils anzupassen, messen wir den Druckabfall.

 

Wir messen die Geräuschbildung (Turbulenz), indem wir mithilfe eines analytischen Ansatzes den Lärm abschätzen, der durch turbulente Strömungen (ungleichmäßige Bewegungen des Fluids) erzeugt wird.

 

Die Messung des Unterdrucks (Kavitation) simuliert Dampfblasen innerhalb einer Flüssigkeit in Niederdruckbereichen. Diese treten an Orten auf, an denen die Flüssigkeit auf hohe Geschwindigkeiten beschleunigt wurde.

Tool zur Simulation:

ANSYS

Virtueller 4-Post

Mit diesem Tool ermitteln wir anhand spezifischer Fahrzeugdaten und gewünschter Fahreigenschaften die ideale Federrate sowie die dazugehörigen Dämpfungscharakteristiken für ein Fahrzeug.
 
Hiermit adaptieren wir unsere Dämpfer bereits vor der Produktion auf die gewünschten Zielwerte. Wir exportieren final ermittelte Kennlinien aus der Software. Anschließend können wir die Werte aus der Simulation mit real gemessenen Werten abgleichen. Bereits vorhandene Dämpfungskennlinien können ebenfalls importiert und simuliert werden.
Software:
Virtueller 4-Post

Strukturmechanische Analysen (FEM)

Die Finite-Elemente-Methode (FEM) ermöglicht uns, die Festigkeit von Bauteilen zu prüfen und dem Kunden belastbare, langlebige Produkte zu liefern. FEM-Berechnungen erlauben genaue Vorhersagen, wie sich das Produkt unter realen Bedingungen und Belastungssituationen verhält, ohne einen physischen Prototyp zu benötigen.
 
Mit der Bauteilfestigkeit validieren wir bereits vor der Produktion, ob der Dämpfer belastbar genug ist. Reichen die Anforderungen nicht aus, kann genau benannt werden, welches Bauteil überarbeitet werden muss.
 
Beispiele:
Statische Untersuchung der Gabel
Bruchsimulation eines Kolbens
Prüfung von Gewindeverbindungen, Gewindehülsen, Adapterschrauben und Federtellern
 
Mit Topologieanwendungen optimieren wir Formen anhand algorithmischer Modelle. Auf Basis der Vorgaben für Belastung, Bedingung und Einschränkung ermitteln wir das bestmögliche Materiallayout.
 
Beispiel:
Spurverbreiterungen
 
Bei der Dauerfestigkeitsprüfung testen wir die Zuverlässigkeit unserer Produkte. Die Analyse von Ermüdungsfehlern hilft uns, Fehlerquellen zu identifizieren und Produktfehlfunktionen zu verhindern.

Tool zur Simulation:

ANSYS

Flow Test Bench

Our flow test bench enables precise analysis and optimization of valves before installation. By eliminating disruptive factors such as gas pressure, friction or leakage, we offer a detailed test of the valves.

Test sequence

The valve is clamped into the test bench. A pump presses hydraulic oil (identical to our performance oils in shock absorbers) through the valve based on a predefined volume flow*. The valve causes resistance, resulting in a drop in pressure. The difference in pressure before and after the valve results in the relevant damping force.
 
*The hydraulic oil runs through the valve with a linearly increasing volume flow of 0l to 40l per minute (max. 130 bar). The continuous gradient allows us to see how the pressure drop changes.

Objective and Subjective Assessment

During the development process, we attach great importance to a precise assessment of our products in order to deliver optimum results to the customer. With the help of objective data analyses and subjective driving impressions, we put the finishing touches to the product.

Objective Evaluation

With the help of a road test and data logging, we get a picture of the interaction between the vehicle and the developed product.

Subjective Evaluation

Due to the large number of our application developments and years of professional experience in OE projects, we know what is important in the subjective evaluation of a damper setup. We evaluate our development work both on the basis of data and real driving impressions.

Endurance Test Bench

To ensure the long-term satisfaction of our customers, we carry out comprehensive long-term tests using servo-hydraulic test systems. This ensures that our suspension solutions remain fully functional even under intensive use.

Road Applications

For damper developments in road vehicles, we use a testing system from Schenk. Up to four test specimens can be tested simultaneously. The hydraulic cylinder reaches a speed of up to 1.75 m/s with a nominal force of 40 kilonewtons.

Motorsport/Off-Road

In the motorsport and off-road sector, we require greater assurance of product properties. We rely on a special test rig from Inova. Achievable speeds are over 7 m/s and a maximum stroke of 300 mm (nominal force at 100 kilonewtons). Hydraulic cylinders, a pump unit and pressure accumulator units are required. During peak excitation, the entire Powerpack excitation delivers up to 1,200 liters of hydraulic oil per minute. The power consumption of the motor is over 120 kW.

In addition to continuous operation, this test bench is also used to evaluate the acoustics and noise analysis. The customer benefits from products with maximum reliability.

The Driving Dynamics Test Bench

With a driving dynamics test bench from the BAR Honda F1 team, we are positioning ourselves as an innovative pioneer and valuable development partner within the suspension industry. Our experienced team of engineers and technicians use the test bench to profitably evaluate chassis and damping parameters (e.g., body resonance frequencies, damping level, pitching behavior, body movements, dynamic vehicle level and wheel load fluctuations).

Magnetic Circuit Simulation for Electromagnetic Valves

We assess an electromagnetic assembly for its magnetic, electrical, and mechanical properties. This is then transferred into a simplified CAD model.
Our goal is to enhance a mechanical valve with an electromagnet. For this, we send an electric current through the component using a coil, which generates a magnetic field that forms poles. These poles attract each other. Using the JMAG software, we create a digital twin to predict and understand how energy conversion leads to force.
We add data to the digital model regarding the material, its geographic location, and the type of component. This helps us understand how the material behaves when exposed to magnetic fields. The simulation is made calculable using physical laws.
To make predictions, we use a process called discretization. The large, complex overall model is broken down into smaller, less complex sub-models. Each sub-model can be calculated individually while considering the data of other sub-models. This allows us to localize issues faster.
From the total of these calculations, we determine how the sub-models influence each other and react to the magnetic field. Finally, post-processing and validation are carried out. We prepare our findings and provide actionable recommendations to the client based on the computed data.

Simulation Tool: JMAG

Computational Fluid Dynamics (CFD)

CFD stands for Computational Fluid Dynamics. It is used to approximate solutions to fluid mechanics problems. The program studies and visualizes technical processes within a component.

To adjust the flow-pressure curve of a compression or rebound valve, we measure the pressure drop. We measure noise generation (turbulence) by estimating the noise produced by turbulent flows (irregular fluid movement) using an analytical approach. The measurement of negative pressure (cavitation) simulates vapor bubbles within a liquid in low-pressure areas. These occur in locations where the liquid has been accelerated to high speeds.

Simulation tool: ANSYS

Virtual 4-Post

With this tool, we determine the ideal spring rate and corresponding damping characteristics for a vehicle based on specific vehicle data and desired driving characteristics.

We adapt our dampers to the desired target values even before production. The final curves are exported from the software. Subsequently, we can compare the simulation values with real measured values. Existing damping curves can also be imported and simulated.

Software: Virtual 4-Post

Finite Element Method (FEM)

The Finite Element Method (FEM) allows us to assess the strength of components and deliver reliable, durable products to our customers. FEM calculations enable accurate predictions of how a product will behave under real conditions and loads, without the need for a physical prototype.

With component strength validation, we can determine before production whether the damper is strong enough. If the requirements are not met, we can pinpoint exactly which component needs to be revised.

Examples:

Using topology applications, we optimize shapes based on algorithmic models. We determine the best possible material layout based on the load, condition, and constraint requirements.

Examples:

In fatigue testing, we evaluate the reliability of our products. The analysis of fatigue failures helps us identify sources of errors and prevent product malfunctions.

Simulation tool: ANSYS

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Impressum

KW automotive GmbH
Aspachweg 14
D-74427 Fichtenberg

Telefon:+49 (0) 7971 9630-0

Telefax:+49 (0) 7971 9630-191

E-Mail: info@kwautomotive.de

 

Vertretungsberechtigte Geschäftsführer:

Klaus Wohlfarth, Jürgen Wohlfarth

 

Registergericht:

Amtsgericht Stuttgart

 

Registernummer:

HRB 571255

 

Umsatzsteuer-Identifikationsnummer
gemäß § 27 a Umsatzsteuergesetz: DE 812 382 653

 

Verbraucherinformation gemäß Verordnung (EU) Nr. 524/2013:
Nachfolgend finden Sie den Link zur OS-Plattform der EU-Kommission: https://ec.europa.eu/consumers/odr/.

Unsere E-Mailadresse lautet: info@kwautomotive.de.

 
Streitbeilegungsverfahren:
Wir nehmen nicht an einem Streitbeilegungsverfahren vor einer Verbraucherschlichtungsstelle teil. https://ec.europa.eu/consumers/odr/.